Dodatek dla gospodarstw domowych na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w roku 2023 w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.
Komu przysługuje dodatek ?
Dodatek przysługuje gospodarstwom domowym, które spełniają następujące warunki:
- głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego wnioskodawcy musi być źródło ogrzewania zasilane energią elektryczną i jest odbiorcą energii elektrycznej w rozumieniu art. 3 pkt.13b ustawy -Prawo energetyczne.
- główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Przez odbiorcę energii elektrycznej w rozumieniu art. 3 ust.13b ustawy - Prawo energetyczne rozumie się odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym odbiorcę końcowego dokonującego zakupu energii elektrycznej w celu ich zużycia w gospodarstwie domowym.
Odbiorcą końcowym jest odbiorca dokonujący zakupu energii na własny użytek . Do własnego użytku nie zalicza się energii elektrycznej zakupionej w celu jej magazynowania lub zużycia na potrzeby wytwarzania , przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej.
Co należy zrobić, aby otrzymać dodatek energetyczny?
Należy złożyć prawidłowo wypełniony wniosek do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Piekarach Śląskich, który może nas wezwać do uzupełnienia braków formalnych.
Przez gospodarstwo domowe, o którym mowa w ustawie z dnia 7 października 2022 o szczegółowych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, rozumie się:
- odbiorcę końcowego dokonującego zakupu energii elektrycznej wyłącznie w celu ich zużycia w gospodarstwie domowym na własny użytek.
Ważne! Aby otrzymać dodatek na ogrzanie gospodarstwa domowego, nie trzeba być właścicielem budynku, jak również nie jest konieczne zameldowanie w miejscu zamieszania. Dla przyznania dodatku kluczową informacją jest miejsce zamieszkania.
Obowiązują zasady:
1) jeden dodatek na jedno gospodarstwo ( dodatek może uzyskać tylko osoba, która jako pierwsza złożyła wniosek dla danego gospodarstwa domowego).
2) wniosek składa osoba zamieszkująca i gospodarująca w danym gospodarstwie domowym
3) 1 adres zamieszkania = 1 dodatek nawet jeśli obejmuje więcej gospodarstw domowych ; dodatek otrzymuje pierwszy wnioskujący
4) istnieje możliwość weryfikacji liczby gospodarstw domowych w tym możliwość przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. W przypadku odmowy możliwości przeprowadzenia wywiadu środowiskowego następuje odmowa przyznania dodatku.
Wyjątek:
Dodatek przysługuje w przypadku, gdy pod jednym adresem zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe i w terminie do
1 lutego 2023r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych. W takich przypadkach jest możliwość przyznania dodatku decyzją administracyjną po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego i ustalenia odrębnych lokali dla których źródło ogrzewania jest oddzielne lub współdzielone źródło ciepła zgłoszone lub wpisane do CEEB.
UWAGA! Dodatek nie przysługuje gospodarstwom domowym, którym pozytywnie rozpatrzono wniosek o dodatek węglowy lub dodatek na pelet, drewno, olej opałowy, biomasę, gaz LPG.
Ile wynosi dodatek?
Jednorazowy dodatek dla gospodarstw domowych wyniesie:
- 1000 zł.
Jeżeli zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w tym samym miejscu zamieszkania w 2021r. wynosiło więcej niż 5 MWH dodatek wynosi 1500zł.
Do kiedy następuje wypłata dodatku elektrycznego ?
Wypłata dodatku elektrycznego następuje do dnia 31 marca 2023r.
Czy jest wyznaczony termin składania wniosków o dodatek elektryczny?
Tak.
Wniosek o wypłatę dodatku składa się w terminie od dnia 1 grudnia 2022 do dnia 1lutego 2023r. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.
Rozstrzygnięcia w sprawie przyznania dodatku.
Aby otrzymać rozstrzygnięcie w formie elektronicznej, należy we wniosku o dodatek wskazać swój adres e-mail. W przypadku braku adresu e-mail powyższą informację można odebrać w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie – Dział Świadczeń Pomocy Społecznej , mieszczącym się przy ul. Bpa Nankera 103 w Piekarach Śląskich. Jedynie decyzje odmowne będą wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Jak złożyć wniosek o dodatek elektryczny?
Wnioski można składać:
> elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP – do 30listopada 2022 r.
Adres skrytki ePUAP:/MOPRPiekary/skrytka lub https://epuap.gov.pl/wps/portal
Krok 1 Wypełnij dokładnie wniosek i podpisz.
Krok 2 Zeskanuj kompletnie wypełniony wniosek.
Krok 3 Zaloguj się do portalu ePuap, następnie wybierz z katalogu spraw na Epuap Pismo ogólne do podmiotu publicznego (serwis zewnętrzny).
Krok 4 Dołączyć w formie pdf zeskanowany wniosek.
Krok 5 Podpisz wniosek bezpłatnym profilem zaufanym lub podpisem zaufanym/ kwalifikowanym.
Krok 5a Jeśli nie masz profilu zaufanego, sprawdź czy możesz złożyć profil za pośrednictwem Twojego konta on-line bez wychodzenia z domu (serwis zewnętrzny)
Krok 6 W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcie otrzymasz odpowiedź na wskazany we wniosku adres e-mail.
Krok 7 Jeśli rozstrzygnięcie w sprawie dodatku zakończy się negatywnie decyzję administracyjną otrzymasz za pośrednictwem portalu ePuap na Twoją skrzynkę na portalu GOV.pl.
> tradycyjnie (papierowo) – do 1lutego 2023 r. Wniosek znajduje się na stronie internetowej MOPR zakładce:Wnioski
- wrzucając wniosek do urny/skrzynki podawczej zlokalizowanej w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Piekarach Śląskich przy ul. Biskupa Nankera 103
- osobiście - wnioski można złożyć bezpośrednio wsiedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Piekarach Śląskich przy ul. Biskupa Nankera 103 pokój nr 10.
- Godziny przyjmowania klientów Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Piekarach Śląskich
poniedziałek od godz. 7:45 do godz. 16:30,
wtorek - czwartek od godz. 7:45 do godz. 15:00,
piątek od godz. 7:45 do godz. 13:30.
Pamiętaj: o prawidłowym i uważnym wypełnieniu druku wniosku oraz załącznikach.
Prosimy: wpisz w druk wniosku adres poczty elektronicznej –na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej będzie wysłana informacja o przyznaniu dodatku .
Ważne
dokumenty niezbędne do wniosku:
Dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest odbiorcą końcowym np. aktualna umowa ( do wglądu ) lub inny dokument potwierdzający fakt zawarcia umowy z przedsiębiorstwem energetycznym ( może to być np. ostatnia faktura)
W przypadku zużycia energii elektrycznej powyżej 5 MWh potwierdzenie rozliczenia za rok 2021 z przedsiębiorstwem energetycznym lub zaświadczenie wydane przez to przedsiębiorstwo potwierdzające zużycie energii elektrycznej powżej 5 MWh.